Hållbar utveckling
Vi håller på att uppdatera vår hemsida, men barnen och närvaro med de går alltid först… Så vi gör detta stegvis och fortsätter inom snart att uppdatera denna flik o lite annat på vår hemsida som vi vill göra finare. Så vänta in lite så kommer uppdateringar när vi har tillfälle…
Miljö och natur ligger oss varmt om hjärtat. Vi tar vara på naturens resurser och material. Vi ser det som en självklarhet att vår verksamhet har ett varsamt förhållningssätt till till sin omgivande miljö och återbrukar, återanvänder och tar tillvara på det som kan tas tillvara på.
”Barnen ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.”
(Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, s. 9)

Av färdiga växer tar vi sticklingar som blir till flera nya plantor. Barnen får vara med när grödor sås och får se dem växa för att sedan skördas och antingen åka rakt i mun, eller bli tillagat i Karika-köket. Barnen får delta i samtal och aktiviteter kring jordens resurser och hur vi kan spara in på dem mer. Samtidigt vill vi få barnen att värna om sin egen kropp och sitt välbefinnande, samt sina kompisar och alla de relationer de kan tänkas hamna i.
Vi tar tillvara på regnvattnet
Vattentunnan samlar upp regnvattnet som barnen sedan kan använda i sitt utforskande och sina lekar. Barnen får uppleva och bli medvetna om vikten av att hushålla med sina resurser – vattnet tar slut när man använder de och sedan behöver man vänta tills det regnar och vattnet fylls på igen.


Vi arbetar med värdegrunden genom bl a Kompisböckerna. Genom dessa får barnen möta etiska dilemman som de själva ofta kan hamna i, och inspireras att hjälpas åt, lösa konflikter och ta hand om både sig själv och varandra.
Barnen deltar i vårt demokratiska arbete genom att ibland få rösta om olika saker. Exempelvis så har barnen fått rösta genom att lägga en legokloss på den bok de helst ville lyssna på.