Hållbar utveckling
Hållbar utveckling brukar definieras som utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov, och kan delas upp i tre delar; ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
”Barnen ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.”
(Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, s. 9)
Ända sedan starten i januari 2004 har miljö och natur legat oss varmt om hjärtat. Redan då tog vi tillvara naturens resurser och material, samt tog tillvara på rester från matlagningen som vi sedan serverade som buffé i slutet av veckan. På den tiden var detta inte lika stor självklarhet som det är nu. Nu stoltserar vi glatt med hur vi i vår verksamhet återbrukar, återanvänder och tar tillvara på det som kan tas tillvara på. Detta tänk vill vi också förmedla till barnen för att ge dem de kunskaper som läroplanen formulerat kring hållbar utveckling.
Hos oss får barnen vara med när vi tar hand om och reparerar saker som gått sönder. De får vara med när grödor sås och får se dem växa för att sedan skördas och antingen åka rakt i mun, eller bli tillagat i Karika-köket. Barnen får delta i samtal och aktiviteter kring jordens resurser och hur vi kan spara in på dem mer. Samtidigt vill vi få barnen att värna om sin egen kropp och sitt välbefinnande, samt sina kompisar och alla de relationer de kan tänkas hamna i.
Under läsåret 24/25 är vårt projekt ”Hand i hand mot vår hållbara värld”. Vi vill genom detta projekt ge barnen ett växande intresse och ansvar för hållbar utveckling och att oavsett vem du är eller vad du kan, är det viktigt att du gör ditt bästa för att bidra med hållbarhet för alla människor och vår planet. Vi vill även ge barnen upplevelsen att vi tillsammans kan göra något redan nu för att både förändra dagens och framtidens utveckling.
Titta vidare på vårt bildspel här nedan för mer aktiviteter och lärande kring hållbar utveckling på Karika.