Utomhusmiljön
På Karika förskola spenderar vi mycket tid utomhus och vår miljö är uppdelad i en stor sida och en liten sida.
Forskning visar att daglig kontakt med naturliga lekmiljöer har flera positiva effekter på barn, både fysiskt och mentalt. Lek i naturliga utomhusmiljöer uppmuntrar barn att vara fysiskt aktiva eftersom de ger barn möjlighet att klättra, springa och utforska, vilket främjar den fysiska hälsa. Lek i naturliga miljöer med ojämn terräng främjar barnens motoriska färdigheter genom att hoppar, balanserar och klättrar på naturliga hinder och utvecklar på så vis sin koordination och styrka. Naturen förändras hela tiden och stimulerar och engagerar barnen i nya upptäckter och möjligheter för för lek och utforskande. Det finns gott om löst lekmaterial som kan fungera som rekvisita i leken vilket stimulerar barnens fantasi och kreativitet (Crawley, 2025).
Crawley. E (2025). Grönskans betydelse för barns hälsa. Förskoleforum. Hämtad från: https://forskoleforum.se/amnen/lek-larande-och-omsorg/utomhuspedagogik/gronskans-betydelse-barns-halsa

Lilla sidan
Den lilla sidan består bland annat av en sandlåda, ett utekök, gungor och en vattenbana. Här har vi även vår ”Allt möjligt-stuga” som vi bygger upp olika miljöer i. Vi har odlingslådor som vi odlar i tillsammans med barnen. Här skuggar de lummiga bambubuskarna och samtidigt erbjuder de mysiga krypin och spännande gömställen.
Stora sidan
Den stora sidan består bland annat av en stor sandlåda, gungor, grillplats, tujakoja, en kulle med rutschkana samt en härlig scen med bänkar framför. Här växer äppelträd, päronträd, vinbärsbuskar, björnbärsbuskar och smultron. Här har vi också våra odlingslådor som vi odlar i tillsammans med barnen. Här finns även ”snickis”, där barnen får skapa och konstuera i olika material, måla, pärla, klippa och ge utlopp för vår skaparförmåga. Här finns även möjlihget att spela spel och läsa böcker.
